Atėjo laikas bus ir like’as – dar kartą apie FACEBOOK

pagal | 2020 25 sausio

Jau kurį laiką galvojau tai padaryti ir štai pasitaikė proga parašyti namų darbą apie feisbuką.  Taip, aš turiu paskaitą apie internetą, o tiksliau apie informacinę visuomenę ir informacines technologijas.  Na, jei neskaitei ankstesnių mano minčių apie feisbuką, gali tai padaryti ČIA. O jei pasiryžai perskaityti abu vienu metu, iškart perspėju – kartu gausis virš 2000 žodžių. Šioje dalyje bus aptariama informacijos nutekėjimo galimybė ir bevertis laiko ir bitų švaistymas vaikiškoms priklausomybėms malšinti. Taip pat, prasti sprendimai žinutės persiuntimo atveju bei trikdžiai tikslui, t. y. recipientui, pasiekti. O pabaigai – kaip galima pralobti arba nuskursti Facebook socialinio tinklo dėka. 

Kai palieki įjungtą feisbuką

Ne per seniausiai, t.y., kai VDU radijas tapo mano antraisiais namais, grįžęs namo ant savo Facebook sienos pradėjau rasti švelniai tariant šokiruojančio turinio žinutes, kurių aš tikrai nerašiau. Ilgai sukti galvos neteko – ir vėl palikau įjungtą savo Facebook paskyrą viešoje vietoje (prie vieno VDU radijuje esančio kompiuterio). Mano konkrečiu atveju, žinutės ganėtinai neskausmingos. Niekam jau nebeįdomu, kad aš netikėtai atrandu savo netradicinę seksualinę orientaciją arba „esu durniukas“. Mano užmaršumo dėka, gan dažnai pasikartojančios panašaus tipo žinutės leidžia mano „skaitytojams“ suprasti, kad aš ir vėl kažkur palikau prijungtą savo paskyrą. Tačiau, nemanau, kad aš ant šios žemelės esu vienintelis užuomarša. Susimąstau apie kitus į mane panašius nelaimėlius, kuriems nepasisekė dar labiau. Tarkime, nueini pažaisti naujausiais žaisliukais „iDeal“ parduotuvėje ir, kad jau esi informacinės visuomenės narys, pasitikrini prie vieno iš tų žaisliukų savo feisbuką (ir, žinoma, pamiršti atjungti paskyrą). Tada tu lieki kitų parduotuvės lankytojų ir pardavėjų malonėje. Žinia, šią parduotuvę aplanko ne tik pasitikėjimą ir pagarbą keliantys piliečiai, bet ir lakią vaizduotę turintys nepilnamečiai ar kitokie individai išpažįstantys šiokią ar anokią trollizmo apraišką. Tarkim, pirmas iš šių dviejų variantų atranda tavo paskyrą ir tik patrina rankomis akyse jau šmėsčiojant „galimybėms“.  Kas, jei parašys kokią šlykščią nesąmonę kolegai? Kas, jei jis, aplankęs jūsų profilį, pamatys, kad turite antrąją pusę ir parašys kokį „aštrų“ laiškelį? Kas, jei žinutėse pamatys kokios nors jautrios informacijos ir nuspręs ją paviešinti? „iDeal“ darbuotojai  yra gerokai labiau „pasikaustę“ tokiuose reikaluose ir turi nemenką patirtį Facebook paskyrų „vagysčių/pasiskolinimų“ srityje, tad net pačiam baugu pagalvoti, ką šie sumąstytų. Gali net košmarai pradėti sapnuotis.

„Atsiųsk medienos, reikia tvarto statyboms Farmville“

Milijonai žmonių, ištroškusių žmogiško kontakto, užuot jo siekę, siuntinėja savo draugams krūvas žaidimų užklausų.  Ačiū visiems šventiems, kad pas mane tokių draugų jau beveik nebeliko, jie išaugo iš to „amžiaus“ arba mano programėlių ir žaidimų užklausų užblokavimas atsiperka. Vienu žodžiu, nepatinka man žaidimų kultūra Facebook‘e. Ganėtinai tikslu vadinti žaidimų kultūrą išaugama t. y. neilgai trukus ji tiesiog atsibosta. Tik prisijungus prie šio socialinio tinklo panyri į programėlių ir testų liūną, nors tuo metu dar nesuvokiame, kad patys kasamės sau duobę. Daugelis tų programėlių yra nekenksmingos, tačiau yra ir tokių, kurios gauna priėjimą prie tavo asmeninių duomenų ir tuomet jais gali disponuoti programėlės kūrėjas. Kita vertus, ant tokios programėlės „užlipti“ labai sunku, o ir svarbią informaciją Facebook‘e retai kas laiko. Ne per seniausiai radau, kur galima pažiūrėti į savo visas kada naudotas programėles ir testus (kairėje pusėje esančioje juostoje „aplikacijos“ ir tada vėl kairėje „mano aplikacijos“). Testas irgi yra programėlė ir tu esi jos vartotojas, jei bent kartą jį sprendei. Taigi, atradęs tą „lobyną“, turėjau geras dešimt minučių šalinti kiekvieną testą atskirai, nes, pasirodo, man anksčiau buvo labai įdomu sužinoti, koks aš mistinis gyvūnas ar kaip aš gerai bučiuojuosi (testo duomenimis esu „karštas bučinių partneris“). Bet ne mano testai svarbiausi. Daugelis Facebook žaidimų yra sukurti taip, kad jūs prie jo grįžtumėt kasdien ar dar dažniau. Bus dar nuostabiau, jei žaidimą pakviesi žaisti ir savo draugus – už tai duosim tau kokių sėklų ar žaidimo pinigų. Daugiau paspaudimų, daugiau reklamos, papildomi daiktai ir papildymai perkami už tikrus pinigus. Kai kurie žaidimai net nesivargina apsimetinėti: sumokėk mums tiek ir tiek pinigų ir mes tau daugiau nerodysime reklamos. Populiariausia šių blogiausio tipo žaidimų kompanija Zynga, kuri pastaruoju metu sunkiai laikosi, nes visiems tiesiog atsibodo jų žaidimai, neseniai atleido daugiau nei šimtą savo darbuotojų. Tokia naujiena nebūtų įdomi, jei jie nebūtų to darę prisidengdami Apple konferencija, į kurią tuo metu buvo sutelktas didžiausias žiniasklaidos dėmesys. Visai neseniai atradau žaidimą „Words with friends“ (taip pat kompanijos Zynga), kuriame reikia iš gautų raidžių dėlioti žodžius ant lentos paeiliui su savo oponentu (vienu iš tavo Facebook draugų). Pradžioje buvo visai smagu, bet žaidžiant daugiau nei tris žaidimus su skirtingais draugais vienu metu, jis suryja nemažai laiko. Retai tampu priklausomas nuo tokio tipo žaidimų, bet su šiuo tikrai priėjau ribą. Ačiū, Zynga.

Paslaptingosios „Other“ žinutės ir studentiškų organizacijų komunikacija

Šviežiai atsinaujinusios Facebook žinutės parodė, kad net ir privačioms žinutėms galima padaryti viešumo nustatymus. Atsinaujinus žinučių langui, radau kelis gan svarbius laiškus skiltyje „Other“ (vertimas šiam sudėtingam terminui kol kas dar nerastas). Mat nuo šiol Facebook nerodo pranešimo, jei žinutę gauni ne iš savo draugų rato. Iš vienos pusės tai gerai, nes ten kaupiasi žinutės nuo „užlaikintų“ puslapių, bet mano atveju ten gan ilgai tupėjo laiškas nuo tolimos giminaitės iš Vokietijos. Panašiai yra ir su grupėmis (daugiausia namų darbų ar studentiškų organizacijų, kurių veikloje dalyvauju) – jų pas mane tiek daug, kad netelpa pagrindiniame puslapyje, todėl jei nesu pažymėtas vienoj ar kitoj žinutėj, tiesiog visko nesugaudau ir nepamatau. Kai organizacijų komunikacija vyksta tokiais tempais ir perduodamos informacijos kiekiai tokie dideli, man keista, kad Facebook kompanija dar nesutvarkė tokio paprasto dalyko ir nepalengvino mums (socialiai atsakingiems ir aktyviems studentams, ir ne tik) gyvenimo.

„Vienas Like tik 2 centai“ arba verslas Facebook‘e ir jo pašonėje

Čia reikia išskirti du dalykus: verslo/bendruomenės puslapiai bei jų būsenų atnaujinimo reklama susimokėjus Facebook‘ui ir like’us renkantys puslapiai, su pačiu Facebook‘u nieko bendra neturintys. Šie du dalykai glaudžiai susiję ir nors vienas reketas visiškai legalus, o kitam priklijuočiau šešėlinę etiketę, apie vieną be kito kalbėti negalima. Pradėsiu nuo pastarojo. Yra tokie puslapiai (pavadinimų neminėsiu, nes visų net lietuviškų nesugebėčiau išvardinti), kurie iš pirmo žvilgsnio atrodo iš reklamos gyvenantys juokingų filmukų portalai. Akivaizdu, jog tai priedanga. Paspaudus ant filmuko lango, apačioje atsirandančioje krovimo juostoje galima pamatyti, kaip šis langas jungiasi prie tavo Facebook paskyros (juk retai namie atsijungi nuo socialinio tinklo) ir ten „palaikina“ du ar tris skirtingus puslapius, to portalo tikruosius klientus. Iš asmeninės patirties galiu pasakyti, kad surinkti „Like“ iš oro Facebook puslapiui yra velniškai sunku: gali pakviesti visus savo draugus, iš jų „Patinka“ paspaus gal 20%, iš jų draugų paspaus dar mažiau, o apie jų draugų draugus išvis nėra ką kalbėti. Be lėšų reklamai, kitose medijose ir erdvėje, Facebook puslapis yra pasmerktas trūnyti su keliais šimtais ar tūkstančiais fanų, kurie yra to konkretaus projekto ar produkto kūrėjų ar darbuotojų draugai ir giminaičiai. Tad atsiranda erdvė tokiam „bizniukui“, kuris pažeria šimtus ar tūkstančius „Like“ per kelių savaičių periodą. Kodėl išvis „Like“ kiekis yra toks svarbus? Na, čia pereiname prie antrosios verslo Facebook‘e pusės. Kai Zuckerbergo firmos akcijų kaina paaiškėjo esanti ne tokia didelė, kokios buvo tikėtasi, įvyko masinis nusivylimas ir minėtos akcijos išvis puolė žemyn. Norėdama uždirbti pinigėlių iš pašonės, kompanija Facebook padarė tikrai protingą, bet labai nesąžiningą inovaciją. Įmonės ar organizacijos Facebook puslapio naujienas ant savo niusfydo pamatys tik 10% jo fanų. Nori daugiau – mokėk. Šis legalus reketas pavadinimu „promote“ kainuoja visai nedaug – vienos naujienos iškėlimas ant 100 % fanų naujienų feed’ų (jei yra pageidavimas, galima naujieną paskelbti ir fanų draugams) vos 4€ ( beveik 14 litų).  Taip šios dvi pusės ir susiriša. Norint daugiau viešumo: reikia turėti daugiau fanų ir/arba daugiau pinigų reklamai.

Ale“ išvados

Taip ir baigiasi antroji pamąstymų dalis apie socialinio tinklo kerteles ir pakampes. Nemanau, kad jau atsibodo kalbėti apie FACEBOOK,  juk jis nuolat keičiasi ir mutuoja, o ir temų yra dar neišsemtų, todėl jaučiu, kad ilgainiui atsiras ir tretieji, o gal net ir ketvirtieji mano pamąstymai. Jei patys turite minčių ar temą apie kurią norėtumėt, kad parašyčiau, pasireikškite komentaruose, rašykite privačiai, radę mane „apie mus“ skiltyje, arba nerašykite išvis ir melskitės, kad man ateitų apšvietimas parašyti jus dominančia feisbuko anomalija.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *