„Mano virtualieji aš“ – knyga naudinga visiems, turintiems internetą

pagal | 2020 28 sausio

Tai, kad aš esu socialinių tinklų maniakė, yra tokia pat vieša paslaptis kaip ir tai, kad mėgstu žiūrėti filmus. Noriu parekomenduoti knygą, kuri, mano manymu, bus įdomi ir naudinga ne tik viešosios komunikacijos specialistams, bet ir bet kuriam, kuris yra girdėjęs apie socialinius tinklus. Kaip rašo knygos anotacijoje: „Vadinkite, kaip norite, tačiau socialinė žiniasklaida atėjo ilgam. Ji keičią jūsų gyvenimą, darbą ir pasaulį.“ Autoriai pabrėžia, kad žmonės yra nepaparastaisocialios būtybės ir niekur nuo socialinių tinklų įtakos mes nepabėgsime, nepriklausomai nuo to, ar turime „Facebook“ profilį, ar ne.

login_eng_1

Gyvenime iš dalies vadovaujuosiu principu „nekąsk rankos, kuri maitina“ (nors iš naudojimosi „Facebook“ ar kitais socialiniais tinklais duonos kol kas neužsidirbu), t. y. nevarau ant įstaigų ar organizacijų, kuriose mokausi ar dirbu, o amžiname ginče, ar „Facebook“ yra gerai, ar blogai, stoju ginti šio puslapio, nes priskirčiau save prie lojalių klientų. Juk jei viskas taip blogai, kaip dažnai žmonės sako, tai kodėl ten sėdit – tiek įėjimo, tiek išėjimo durys laisvos, bet šįkart ne apie tai. Nusižiūrėjau šią knygą prieš porą metų, kadangi domiuosi literatūra apie socialines medijas, jų įtaką vartotojams. Deja, gana didelė jos kaina (tuomet kainavo virš 60 Lt) privertė abejoti ar tikrai verta tiek išleisti. Šiandien galiu tvirtai pasakyti, kad verta ir nė kiek nesigailiu. Bijodama, kad tai bus brangi populiariosios (blogiausia prasme) psichologijos knyga, kurioje vienpusiškai bus smerkiami arba aukštinami socialiniai tinklai, pradėjau skaityti pirmuosius skyrius ir… negalėjau sustoti.

Knygą „Mano virtualieji aš. Kaip socialiniai tinklai keičia gyvenimą, darbą ir pasaulį“ sudaro 3 dalys – tapatybė, statusas ir galia. Pirmoje dalyje nagrinėjama, kaip kibernetinė erdvė palengvina asmeninį daugialypių tapatybių kūrimą. Antroji dalis aiškinasi motyvus, kodėl žmonės jungiasi į socialinius tinklus. Trečioji dalis, anot autorių, yra svarbiausia ir kalba apie socialinių tinklų galią ir kaip ja yra naudojamasi arba kaip ta galia pasinaudoti. Taigi, knygoje apibrėžiami ir nagrinėjami  3 esminiai socialiniai e. proveržiai, kuriuos sukėlė socialinė žiniasklaida: disagreguotos tapatybės, demokratizuotas statusas, difuzinė galia.

Teigdama, kad ši knyga naudinga bei suprantama visiems, turėjau omenyje ir jos parašymo stilių. Tai nėra mokslinis komunikacijos vadovėlis, kuriam perskaityti šalia reikia turėti specialų terminologijos žodyną ir „verstis“ kas penktą žodį. Tačiau tai nėra iki galio supopuliarintas tekstas, kuriame daug sakoma, bet nepasakoma nieko. Tokie kaip aš, kurie domisi ir dar studijuoja socialines medijas, ras nuorodų į įvairių sociologų darbus, tačiau jei tik viena ausim girdėjote apie socialinius tinklus – čia pat visa a la teorinė dalis, psichologiniai aspektai ir pan. yra pagrindžiami konkrečiais pavyzdžiais iš viso pasaulio.

Thumbs up, like button on white background.

Knygos autoriai – Matthew Fraser ir Soumitra Dutto laikosi labai argumentuoto požiūrio, įvairių pavyzdžių gausa padeda suvokti iššūkius, su kuriais susiduria interneto vartotojai. Aiškindamiesi žmonių paskatas, motyvaciją jungtis į socialinius tinklus, atveria ir istorijos klodus, kurie rodo, kad socialinė motyvacija nesikeičia dar nuo antikos laikų ir socialiniai tinklai tiesiog padeda viską perkelti į kibernetinę erdvę.

„The Economist“ rašė: „Visuomenė išgyvena ankstyvą fazę to, kas atrodo kaip tokio masto žiniasklaidos revoliucija, kaip kad Gutenbergo pradėtoji 1448 metais“. „Mano virtualieji aš“ autoriai siūlo atsiverti inovacijoms, nes išnaudojus visas teikiamas galimybes gausime visokeriopos naudos. Šiame interneto ir technologijų amžiuje, kaip sakė Michaelis Fertikas, ReputationDeffender vadovas:  „Jūsų CV nebėra tai, ką siunčiate savo darbdaviui – dabar CV tai pirmi dešimt dalykų, kuriuos parodo „Google“. Internete, kuriame dažnai slepiamės po anonimiškumo kauke, reikia veikti atsakingai ir prisiimti asmeninę atsakomybę, nes at the end of the day reputacija yra viskas.

Matthew Fraser, Soumitra Dutta. Mano virtualieji aš. Kaip socialiniai tinklai keičia gyvenimą, darbą ir pasaulį. Vilnius:Eugrimas, 2010.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *