Moteriškų žurnalų kultūra Lietuvoje

Niekas nenustebtų išgirdęs, kad šiuolaikinėje lietuviškoje spaudoje nėra nieko gero – vien tik tos pačios blevyzgos apie vienadienes žvaigždutes ar įvairiausio plauko patarimai, kurie, pasirodo, taip pat priklauso nuo tuo metu visuomenėje populiarių dizainerių, kosmetologų, psichologų bei visų kitų savo srities profesionalų. Todėl vietoj nuobodaus ir nieko nepasakančio burnojimo, nusprendžiau atlikti eksperimentą ir išsiaiškinti ką galima rasti paskaityti moteriškuose žurnaluose.

Kaip viskas prasidėjo

Užsukusi į pirmą pasitaikiusį kioskelį, ilgai čiupinėju visus įmanomus žurnalus. Pirmiausia pasičiumpi „Cosmopolitan‘ą“ – juk jis visų šiuolaikiškų ir savimi pasitikinčių moterų gyvenimo vedlys. Vėliau į rankas papuola „Edita“. Mačiau, kad šį žurnalą skaito mano teta. Ji minėjo, kad šis skaitalas visai neblogas, nors tai kelių metų senumo informacija. Kas žino, kaip yra dabar. Vėliau prigriebiau ,,Moterį“, nors perskaičiusi pusę žurnalo dėl itin psichologinio straipsnių pobūdžio dar kartą žvilgetelėjau į pavadinimą ir pamačiau, kad tai ,,Moters psichologija“. Šiaip ar taip, palyginimui visai neblogas pasirinkimas. Paskutinis mano egzempliorius buvo „Panelė“. O kaip be jos? Juk jau klasika. Be to, vienas iš pasirinkimo motyvų buvo ir tas, kad per daugelį metų šio žurnalo kaina yra ganėtinai stabili, ilgą laiką nekintanti.

Sudėjus visus žurnalus į krūvą gavosi visai nelengva stirta. Sumokėjau apie 7 eurus. Atiduodama mokėjimo kortelę, pardavėja pažvelgė tiesiai man į akis. Jos žvilgsnyje atsispindėjo pašaipa ir smalsumas. Nežinau, ką ji pagalvojo apie mane, tokiais kiekiais perkančią žurnalus, bet, galiu prisiekti, jos akyse nesužibėjau kaip pati protingiausia būtybė.

Netrukus sugalvojau, kad bus neįdomu vertinti ir lyginti keturis žurnalus, dėl to užsukau į kitą kioskelį ir papildomai nusipirkau žurnalą „Ji“. Tai pigiausias leidinys iš visų penkių. Be to, pažįstu ne vieną moterį, kuri skaito šį žurnalą. Reikia paminėti, kad svarsčiau ir dėl „ Žmonių“ žurnalo, nes jis irgi išskirtinai taikomas į moteriškąją auditoriją (nes kam daugiau gali rūpėti paskalos ir gandai), tačiau šio leidinio iš principo nepirkau, nes jau ilgą laiką jo neskaitau. Apskritai, ilgainiui atsibosta kuistis po svetimus baltinius, nes savieji pasidaro įdomesni. O ir bent kiek rimtesnių straipsnių (kurie, tenka pripažinti, pasitaiko kai kuriuose kituose žurnaluose) ten nė su žiburiu nerasi.

Po žurnalus belakstant…

Taigi trumpai, veik iš asmeninės perspektyvos, apžvelgsiu savo trofėjus…

1. COSMOPOLITAN
10636231_883725851690122_6334636051196279183_nKaina – 2,03 euro.
Priedai – FIT kreminės pudros mėginukas, Nivea šampūno ir balzamo mėginukas, 10 procentų Gino Rossi nuolaidų kortelė, kuri galioja tik keistomis aplinkybėmis, kurių aprašymą sunku suprasti, Akropolio pavasario sezono madų leidinukas ir neįsidėmėtinos vaistinės leidinukas – žodžiu, žurnalas akivaizdžiai rūpinasi, kad jų skaitytojos nepasiklystų madoje ir būtų sveikos.
Tiražas – 21 000 egzempliorių.
Reklamos – MaxFactor, Pantene, Gino Rossi, Eurokos, Perfectil, Nivea, Bilietų pasaulis, Vitkus Clinic, Bella, Torres ir pan. Tai patys pagrindiniai prekių ženklai, kurie užima net po puslapį ar du. Apie visokius reklaminius intarpus net nekalbama.

Turbūt šito žurnalo nė nereikia plačiau pristatinėti. Moterys jį myli, o vyrai keikia dėl to, kad šis, neva, jų švelniakailėms princesėms praplauna smegenis ir jas paverčia negailestingomis, kiekvieną detalę analizuojančiomis furijomis. Išties sunku tiksliai pasakyti, ką tiksliai atstovauja ir gina šis leidinys. Vienas pažįstamas kartą prasitarė, kad COSMO yra absoliučiai feministinis žurnalas. Taip, gali būti, tačiau užtenka pažvelgti į turinį, kuriame yra skyrius, skambiu pavadinimu – Vyrologija. Ir tam skyriui skirti 7 puslapiai, kuriuose aiškinamasi, kas per daikts tas vyras yr. Be to, čia yra tikrai nemažai informacijos apie tai, ką daryti, ir ko nedaryti, kad įtiktum, nusikabintum, sugundytum vyrą. Taigi, labai abejotina, kad šis žurnalas yra feministinis. Tačiau reikia paminėti, kad bent pusę žurnalo turinio sudaro įvairios produktų reklamos, jų pristatymai, taip pat kosmetikos priemonių, drabužių bei aksesuarų nuotraukos. Kaip visuomet, čia daug dėmesio skiriama sekso, santykių ir meilės klausimams. Todėl neturėtų stebinti tokie straipsnių pavadinimai kaip „Nuoga laimė“, „Seksas kaip ,,labas“, „4 tipai, kurie jaukia jausmus“ ir pan. Kartais gali kilti minčių, ką ištisus metus galima rašyti apie tuos pačius dalykus. Tačiau COSMO rašo, beje, visai nebanaliai. Vis tik reikia paminėti, kad skaitant šį žurnalą, galima pasijusti truputį menkavertei, kadangi visos istorijos atrodo tarsi kažkoks importinis produktas, kuris mūsų visuomenei nėra pilnai adaptuotas. Nepaisant šio pastebėjimo, radau vieną visai naudingą ir patrauklų straipsnį – apie elektroninių cigarečių naudą bei žalą. Su šiuo straipsniu COSMO neprašovė ir parodė, kad tendencingai domisi naujovėmis ir su jomis supažindina savo skaitytojas.

2. PANELĖ
11069647_10152713809381867_8530994040043622512_nKaina – 1,73 euro.
Priedai – FIT kreminės pudros mėginukas, Garnier Fructis šampūno bei balzamo mėginukai.
Tiražas – 20 000 egzempliorių.
Reklama – Eurokos, Loreal, MaxFactor, Garnier Fructis, Pantene, Parfum Express, Image Group, Kosmada, Avitela, Bella, Rimmel, Stradivarius, Deitchmann ir t.t. Ką gi, reklamų čia dar daugiau. Pusė jų sutampa su COSMO reklamomis, todėl žvelgiant vien į jas galima susimaišyti, kokį žurnalą skaitai.

„Panelė“ kaip visada ironiška ir turi gerą humoro jausmą. Pačios temos irgi rodo, kad čia greičiausiai neverta tikėtis patarimų, kaip suvilioti vaikiną ar atkeršyti draugei. Tokie pavadinimai kaip „Apsimetėlė stilistė“ , „Kur išgaravo karutis lašinių?“ ar „Paruošk pietus liūtui“ iškart nuteikia, kad verta tikėtis įdomių, pačių netikėčiausių bei prikaustančių istorijų, kurias patiria tokie patys žmonės kaip mes – eiliniai mirtingieji. Žinoma, kaip ir kiekviename moteriškame žurnale čia neapseinama be stiliaus ir mados fotografijų bei įvairių kosmetinių niekučių reklamavimo. Tačiau šitas žurnalas gali praversti kaip orientyras, padedantis nepasiklysti nuolat kintančiame madų ir gyvenimo tendencijų raizgalynėje. Jau atsivertus pirmus puslapius galima rasti viso mėnesio įdomiausių, laukiamiausių, populiariausių renginių sąrašą, kuris bent minimaliai nušvies apie tai, kas vyksta pasaulyje. Be to, skaitant šį žurnalą neretai galima atrasti dėmesio vertų menininkų ar jų socialinių paskyrų nuorodų. Pavyzdžiui, balandžio mėnesio numeryje buvo pristatyta jauna mergina, tapanti lūpdažiais ir Vilniuje surengusi savo parodą. Taip pat žurnalas supažindino su dar vienu talentu – mergina, kuriančia žiedus su džiovintomis gėlėmis (straipsnio pavadinimas „Šiltnamis ant piršto“). Dera paminėti ir tai, kad „Panelė“ turbūt daugiau nei bet kuris kitas žurnalas suteikia galimybių patekti į jos puslapius. Tereikia turėti istoriją. O dažniausiai nereikia nė istorijos – pakalbina ir tuos, kurie jų prisigalvoja.

Bus tęsinys…

Komentarai
Pasidalinkite