PETA: ar tikslas pateisina priemones?

pagal | 2020 24 sausio

Esu tikra, kad visi esame girdėję apie PETA (angl. People for the Ethical Treatment of Animals). PETA yra viena žinomiausių pasaulyje ne pelno siekiančių organizacijų, kuri jungia kelis milijonus aktyvistų, kovojančių už gyvūnų teises. Nors savo oficialiuose puslapiuose PETA nupiešia didingą ir gražų savo misijos bei vizijos paveikslą, jų darbai man dažnai kelia klausimą, ar jų pasirinkti sprendimai yra tinkamiausi. Ar PETA kaip meilėje ir kare, kur tikslas pateisina bet kokias priemones?

Asmeniškumus į šalį: apie gyvūnų teisių aktyvistus

Nežinau kaip kitiems, bet bent jau man gyvūnų teisių aktyvistai visada buvo viena tų žmonių grupių, su kuria sunku turėti normalią ir racionalią diskusiją. Kodėl? Todėl, kad būtent su šiais žmonėmis dažniausiai pasitaiko klaidingos argumentacijos (angl. fallacies) atvejų. Man patinka diskutuoti, keistis argumentuotais požiūriais ir taip dalintis idėjomis. Kai racionalų pokalbį greitai pakeičia požiūris „jei tu ne su mumis, tu prieš mus“ bei tokie pusiau retoriniai klausimai kaip „kodėl tu nemyli gyvūnų“, kai išreiški abejonę dėl vienokių ar kitokių gyvūnų aktyvistų veiksmų ar darbų. Nors šis straipsnis kritikuoja PETA, tai nereiškia, kad aš nemyliu gyvūnų ar noriu, kad jie kentėtų. PETA atveju aš turiu problemą ne dėl jų tikslų, o tai, kaip jie jų siekia ir kokiais būdais vykdo komunikaciją.

Kontraversiškos reklamos

Pradėkime nuo kontraversiškų reklamų. PETA nėra vienintelė organizacija, kuri bandydama atkreipti žmonių dėmesį savo reklamose mėgsta šokiruoti. Vis dėlto, jų praktikoje yra nemažai darbų, kurie daugiau atkreipė žmonių dėmesį ir pradėjo diskusiją ne apie pačią komunikuojamą žinutę, o apie tai, kaip ta žinutė buvo iškomunikuota. Žiūrėti PETA reklamas yra lyg vartyti reklamos vadovėlį: šokiruoti (kruvinais vaizdais, netikėtais sulyginimais ar hiperbolizuojant esamą situaciją), atspindėti visuomenės madas ir/ar aktualijas (aliuzijomis į kultūros ar visuomenės įvykius). Na, ir nepamirškime klasikinio „Sex sells“ požiūrio – PETA ne kartą buvo kritikuojama dėl seksistinio požiūrio į moters kūną. Business insider, Buzzfeed ir daugybė kitų portalų yra sukūrę galerijų apie tas reklamas, su kuriomis PETA prašovė pro šalį (kai kuriai atvejais netgi LABAI smarkiai), todėl aš nesivarginsiu kopijuodama kalno paveiksliukų ir keldama juos čia. Geriau pakalbėsiu apie vieną konkretų atvejį.

Kažkada naršydama po begalinį tumblr srautą, atradau vieną įrašą, po kurio pradėjau rimtai kvestionuoti bet kokią PETA teikiamą informaciją. Įrašas buvo apie Australijoje pasirodžiusią reklamą prieš avių kirpimą ir jų kailio panaudojimą drabužiams. Tuo tarpu įrašo autorė nurodė kaip PETA hiperbolizuoją realybę ir pateikia viską kruviniau nei iš tiesų būna. (Įrašą rasite čia).

…lyg iš „Prisukamo apelsino“

Viena iš PETA veiklos krypčių yra propoguoti vegetarizmą ir veganizmą. Aš pati valgau mėsą, tačiau turiu draugų, kurie jos nevalgo dėl religinių, kultūrinių ar moralinių motyvų. Viskas yra okei, tačiau karts nuo karto atsiranda kas nors, kuris pradeda aktyviai ir dažnai gana agresyviai versti mane nustoti valgyti mėsą. Vegetarizmas man primena religiją – jei tai yra tavo gyvenimo dalis atnešanti pilnatvės, džiaugsmo ar kitokį jausmą – super. Tačiau nereikia agresyviai savo gyvenimo būdo prikišinėti kitiems ir mėtytis teiginiais, kad degsi pragare, jei valgysi mėsą. Nereikia brukti per prievartą informacijos, pulti googlinti video ir bandyti įrodyti, kad tavo gyvenimo būdas yra „teisingas“, jei žmogus to nenori. Prisimenu kažkada teko žiūrėti video apie tai, kaip buvo kuriama Khloe Kardashian reklama PETA projektui „I‘d rather go naked than wear a fur“. Iš pradžių Khloe žiūrėjo skeptiškai į PETA vykdomą agitaciją prieš kailio dėvėjimą. Tuo tarpu viena aktyvistė pakeitė jos nuomonę priversdama žiūrėti kruvinus video. Nors tikslas buvo pasiektas ir Khloe buvo „išgydyta“ nuo kailio dėvėjimo, visas tas epizodas man priminė sceną iš filmo „Prisukamas apelsinas“ ir verčia kvestionuoti PETA darbo metodus (beje, fun fact, po kurio laiko Khloe pareiškė nepalaikanti PETA būtent dėl organizacijos pasirenkamų veiksmų ir priemonių).

Gyvūnų prieglaudos ir eutanazija

PETA griežtai pasisako prieš bet kokį gyvūnų žudymą. Organizacija aktyviai propaguoja gyvūnų įsivaikinimą, tačiau ir vėl jų žodžiai prasilenkia su jų darbais. Virdžinijos valstijoje įsikūrusi PETA gyvūnų prieglauda pateikė ataskaitą, kurioje atskleidžiama, kad per praėjusius metus buvo užmigdyti ~96 proc. prieglaudoje buvusių naminių gyvūnų, tuo tarpu naujus namus surado vos 1 proc. gyvūnų. Atsakydama į kritiką, PETA teigė, kad minėtoje gyvūnų prieglaudoje nėra aktyviai skatinimas įsivaikinimas ir didžioji dalis ten patekusių keturkojų dėl sveikatos ar kitų problemų buvo „neįvaikinami“. Vis dėlto, specialistai teigia, kad 96 proc. eutanazijos reitingas yra ženkliai per aukštas gyvūnų prieglaudai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *